dinsdag 25 september 2012

dwaze dwazen


September 2011.
Op een prachtige nazomermiddag slenter ik tevreden door de stad. Mijn salaris is net gestort en etalages vol glimmende, leren laarzen lonken naar me. Ik heb laarzen nodig en weet dat er in de hoofdstraat een prachtige schoenenzaak zit. Onderweg zie ik dat De Bijenkorf is verstopt achter een etalage van grote, gescheurde stroken papier. Ik glimlach flauwtjes terwijl ik links en rechts word gepasseerd door winkelaars met grote, gele tassen. Hun ogen staren afwezig en met vergrote pupillen. Ik maak direct rechtsomkeert naar huis. Die laarzen komen volgende week wel.
 
September 2006.
Ik ben net verhuisd naar een grotere stad en zoek nog hard naar werk. Dat is er nu nog niet, maar als ik mijn handen uit de mouwen wil stropen, is er iets tijdelijks. Ik stem toe en meld me een paar dagen later in alle vroegte bij de personeelsingang van de Bijenkorf. Het zijn de “Dolle Dwaze Dagen” en er is tijdelijk extra personeel nodig.
Na instructie loop ik naar de eerste verdieping waar ik me meld bij de pallets met beha’s. Al mijn nieuwe collega’s hebben zich verzameld en hangen over een vide. Ze kijken naar buiten, hun vingers lachend vooruit gestoken. Ik zie het nu ook. In het donker verdringen zich dik voor openingstijd de eerste diehard shopaholics. Ik zie verbeten blikken en lijven die zich wringen in de enige juiste richting: vóór de ander.
 
Wanneer het rolluik amper een kwart omhoog is, huppen de eersten er gebukt als kikkers onderdoor. Hun ene hand maakt graaibewegingen, de andere omklemt een stapeltje uitgeknipte folderpagina’s. Verwilderd rennen zij de roltrap op om teder hun Vandyck-dekbedhoes van 329 voor 209 euro tegen de borst te drukken. Daarna scheuren zij in slalom en met militaire precisie richting schoenafdeling. Replay-laarzen van 279 euro voor 219 euro! De route is de dag ervoor op proef gelopen tussen de met doeken afgedekte bakken door. Verhit en met geruïneerde kapsels worden boven stapelkratten ellebogen uitgedeeld en voor mijn neus worden handenvol beha’s weggegrist, de juiste maat filteren kan later nog. Waar is de leren Goosecraft-jas van 479 euro? Een echtpaar heeft schreeuwende ruzie in een paskamer. Ze zijn het niet met elkaar eens of de Esprit-tas van 119  voor 99 euro nu een koopje is of niet. Voordat de tas de grond raakt, wordt hij al weer omarmd.
 
In de looppaden vertrapt de meute weggesmeten knipsels van reeds bemachtigde luxe-artikelen. De korf knapt bijna uit zijn voegen. De eerste uren kan ik er nog om lachen. Zombies met glazige ogenen volle armen scannen nogmaals de route.  Hup, snel, naar beneden!  Want waar vinden ze anders nog een panty voor 16 euro?

2 opmerkingen:

  1. Haha, och wat erg! Heb een hekel aan zulke dagen :) Als ik ga shoppen wil ik dat rustig kunnen doen ipv omver gelopen te worden door hordes shopzombies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spot on! En lekker geschreven weer :)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.